Nog maar 1 keuzemenu voor twee noodnummers

Nog maar 1 keuzemenu voor twee noodnummers

Vanaf 11 februari, ook bekend als de 112-dag, voert België één keuzemenu in voor de noodnummers 112 en 101. In een noodsituatie kan je zowel 112 als 101 bellen om één van de drie hulpdiensten (brandweer, ambulance of politie) te bereiken. In alle gevallen word je geholpen, ook als je geen of de verkeerde keuze zou maken.

Eén keuzemenu voor de twee noodnummers

Ongeacht of je 112 of 101 belt, laat het keuzemenu je toe om te kiezen welke hulp je nodig hebt: van de brandweer, de ambulance of de politie. Zodra de keuze gemaakt is, word je in contact gebracht met een operatorvan de noodcentrale die onmiddellijk de hulpdiensten kan sturen die je nodig hebt. Dit keuzemenu maakt het gemakkelijker om in noodsituaties een keuze te maken en helpt vermijden dat je
oproep wordt doorgeschakeld van 112 naar 101 (of vice versa). Het menu lijkt op dat van de app 112 BE, waarmee je via een icoon de hulp kiest (ambulance, brandweer of politie) die je nodig hebt. Zowel via de app 112BE als het keuzemenu word je onmiddellijk in contact gebracht met de bevoegde noodcentrale.

Altijd iemand aan de lijn

Indien je vóór het invoeren van het keuzemenu naar 112 belde om hulp te vragen van de politie, moest je worden doorgeschakeld naar het noodnummer 101. Door deze doorschakeling kon je kostbare tijd verliezen. Je zal in alle gevallen geholpen worden indien je naar de noodnummers 112 of 101 belt. Ook als het niet lukt om een keuze te maken, of als je de verkeerde keuze zou maken krijg je een operator aan de lijn.

Uitvoerig getest

Pieter De Crem, Minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken: “Het invoeren van het nieuwe keuzemenu heeft als doel om mensen in nood nog sneller de gepaste hulp te bieden. Het keuzemenu werd als pilootproject getest tussen 1 oktober 2018 en 17 januari 2019 in de provincies Namen en West-Vlaanderen en is positief geëvalueerd. De inwoners van deze twee provincies hebben het nieuwe systeem zonder problemen in gebruik genomen en de FOD Binnenlandse Zaken heeft geen klachten ontvangen, wat ertoe leidde dat het project nationaal uitgerold kon worden. Het gebruik van deze technologie heeft bovendien een gunstige invloed op zowel het terugdringen van het aantal nodeloze oproepen (zoals broekzakoproepen of kwaadwillige oproepen), als het aantal oproepen dat van 112 naar 101 moet worden doorgeschakeld en omgekeerd.”